بایگانی بهمن ۱۳۹۴ :: فرامرز میرشکار مبارکه

فرامرز میرشکار مبارکه

نویسنده،شاعر،مدرس تفسیرقرآن کریم،کارشناس ارشدمدیریت اموزشی

فرامرز میرشکار مبارکه

نویسنده،شاعر،مدرس تفسیرقرآن کریم،کارشناس ارشدمدیریت اموزشی

۳۴ مطلب در بهمن ۱۳۹۴ ثبت شده است

پاسخ شعر فاضل نظری توسط فرامرزمیرشکار


فاضل نظری:


آیین عشق ‌بازی دنیا عوض شده‌ ست

یوسف عوض شده‌ ست، زلیخا عوض شده‌ ست


سر همچنان به سجده فرو برده ‌ام ولی

در عشق سالهاست که فتوا عوض شده‌ ست


خو کُن به قایقت که به ساحل نمی ‌رسیم

خو کُن که جای ساحل و دریا عوض شده‌ ست


آن با‌وفا کبوتر جلدی که پَر کشید

اکنون به خانه آمده، اما عوض شده ‌ست


حق داشتی مرا نشناسی، به هر طریق

من همچنان همانم و دنیا عوض شده‌ ست


پاسخ فرامرزمیرشکار:


چیزی عوض نگشته در این داستان هنوز

یوسف ،همان هنوز ، زلیخا همان هنوز


گر سر رود وفای عزیزان نمی رود

لیلی چنان هنوز که مجنون به جان هنوز 


دل داده ام اگر چه  دراین امتحان سخت

پس می دهد دلم به وفا امتحان هنوز


هردوسرطناب محبت کشیدنیست ...

این رشته هست  در کف این کودکان هنوز


مشکن دلم که نیست گناهی به غیرازآن

قلبم اگرچه می شکنند این و آن هنوز


درسنگ وگِل مگر که چه دیدند از حبیب

کاین حاجیان، روانه بدان کاروان هنوز


بر او نمرده بازبه فتوا نماز کن ...

هرکس که نیست با دل خود مهربان هنوز


آنان عوض شدند که بی عشق زنده اند

دنیا عوض شد و منِ بی جان همان هنوز

 


دریافت

شنیدم که وقتی سحرگاه عید
ز گرمابه آمد برون بایزید
یکی طشت خاکسترش بی‌خبر
فرو ریختش از سرایی به سر
همی گفت ژولیده‌ دستار و موی
سردست شکرانه مالان به روی
که ای نفس! من درخور آتشم
به خاکستری روی درهم کشم؟!

آیا امامت امام زمان  علیه السلام حق است؟

بلی

آیا نباید برای تحقق آن گام برداشت؟

بلی

آیا می تواندبرای تحقق آن گام،جهان تکان نخورد؟

خیر

 امام جعفر صادق علیه السلام :
"گناهکارترین مردم کسى است که این خانه را طواف کند -در حالى‏که به بیت العتیق اشاره مى ‏فرمودند- و دراین سرزمین توقّف کند -درحالى که به وادى عرفه اشاره مى‏ فرمودند- سپس گمان کند که خداگناهانش را نیامرزیده است، پس او گناهکارترین مردم است."


اختصاصی وب

 

درس1

درس2

درس3

درس4

درس5

درس6

درس7

درس8

درس9

درس10

قالَ علی علیه السلام:

اَلدُّنْیا تُطْلَبُ لِثَلاثَهِ أشْیاء: اَلْغِنى، وَ الْعِزِّ، وَ الرّاحَهِ، 

فَمَنْ زَهِدَ فیها عَزَّ،

 وَ مَنْ قَنَعَ إسْتَغْنى، 

وَ مَنْ قَلَّ سَعْیُهُ إسْتَراحَ.
فرمود: دنیا  براى سه هدف دنبال مى شود: بى نیازى، عزّت و آسوده بودن.
 پس هر که زاهد باشد; عزیز  است،
هر که قانع باشد;  غنى است،
و هر که کمتر خود را در تلاش و زحمت قرار دهد; همیشه آسوده است.
وافى: ج 4، ص 402، س 3.

قالَ علی علیه السلام: اَلـْحَقُّ جَدیدٌ وَ إنْ طالَتِ الاْیّامُ، وَ الْباطِلُ مَخْذُولٌ وَ إنْ نَصَرَهُ أقْوامٌ.
فرمود: حقّ همیشه تازه و برافراشته است اگر چه روزها به درازا بکشد. و باطل همیشه فروافتاده است اگر چه درطی زمان اقوام بسیارى از آن حمایت کنند. وسائل الشّیعه: ج 25، ص 434، ح 32292.

راه بردن به صراط المستقیم نیازبه هدایت دارد. اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ ﴿الفاتحة: ٦﴾

راه بردن به صراط المستقیم نیازبه دعای مومنین برای یکدیگر دارد. اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ ﴿الفاتحة: ٦﴾

راه بردن به صراط المستقیم،قابل شناسایی است  الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ ﴿الفاتحة: ٦﴾

راه بردن به صراط المستقیم نیازبه دعاوتضرع دارد. اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ ﴿الفاتحة: ٦﴾

راه بردن به صراط المستقیم نیازبه بندگی واستعانت از خدا دارد. ایَّاکَ نَعْبُدُ وَإِیَّاکَ نَسْتَعِینُ ﴿٥﴾اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیمَ ﴿الفاتحة: ٦﴾

حسن بی‌پایان او چندان که عاشق می‌کشد

زمره دیگر به عشق از غیب سر بر می‌کنند


یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَن یَرْتَدَّ مِنکُمْ عَن دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکَافِرِینَ یُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلَا یَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ ذَٰلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتِیهِ مَن یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ ﴿المائدة: ٥٤﴾

ای اهل ایمان! هر کس از شما از دینش برگردد [زیانی به خدا نمی  رساند] خدا به زودی گروهی را می  آورد که آنان را دوست دارد، و آنان هم خدا را دوست دارند؛ در برابر مؤمنانْ فروتن اند، و در برابر کافرانْ سرسخت و قدرتمندند، همواره در راه خدا جهاد می  کنند، و از سرزنش هیچ سرزنش کننده ای نمی  ترسند. این فضل خداست که به هر کس بخواهد می  دهد؛ و خدا بسیار عطاکننده و داناست.

«حکیمی را پرسیدند چندین درخت نامور که خدای عزوجل آفریده است و برومند هیچ‌یک را آزاد نخوانده‌اند مگر سرو را که ثمره‌ای ندارد. درین چه حکمت است؟ گفت هر درختی را ثمره معین است که به وقتی معلوم به وجود آن تازه آید و گاهی به عدم آن پژمرده شود و سرو را هیچ از این نیست و همه وقتی خوشست و این است صفت آزادگان.»سعدی

مسأله ۷۵۴ ـ کسى که به اندازه خواندن یک رکعت نماز وقت دارد ، نماز او ادا است ، ولى نباید عمداً نماز را تا این وقت تأخیر بیندازد.      ایت الله العظمی وحید خراسانی مد ظله العالی

پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : 
 لو کانَ الإیمانُ مُعَلَّقا بالثُّرَیّا لا تَنالُهُ العَرَبُ لَنالَهُ رِجالٌ مِن فارِسَ .
اگر ایمان به ثریّا آویزان باشد، که عربها به آن دست نیابند، مردانى از ایران به آن دست خواهند یافت.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : 
 لو کانَ الدِّینُ مُعَلَّقا بالثُّرَیّا لَتَناوَلَهُ اُناسٌ مِن أبناءِ فارِسَ .
اگر دین به ثریّا آویخته باشد مردمانى از ایرانیان آن را به دست خواهند آورد.
میزان الحکمه-ج6
امام صادق علیه السلام : 
 إن تَتَوَلَّوا یا مَعشَرَ العَرَبِ یَستَبدِلْ قَوما غَیرَکُم یَعنی المَوالیَ ···قد و اللّه ِ أبدَلَ بِهِم خَیرا مِنهُم : المَوالِی .
اى گروه عرب! اگر شما روى برتابید خداوند مردم دیگرى را جایگزین شما خواهد کرد، یعنى موالى را··· به خدا سوگند که مردمانى بهتر از آنان را جایگزین ایشان کرده است، یعنى موالى را.
امام صادق علیه السلام ـ درباره آیه «و اگر آن را بر برخى از غیر عرب زبانان نازل مى کردیم و پیامبر آن را برایشان مى خواند، به آن ایمان نمى آوردند» ـ فرمود: 
لو اُنزِلَ القرآنُ على العَجَمِ ما آمَنَت بهِ العَرَبُ ، و قد نَزَلَ علَى العَرَبِ فَآمَنَت بهِ العَجَمُ فهذهِ فَضیلَةُ العَجَمِ .
اگر قرآن بر غیر عربها نازل مى شد، عربها به آن ایمان نمى آوردند. در حالى که بر عربها نازل شد و عجمها به آن ایمان آوردند و این فضیلتى است براى عجمها.
میزان الحکمه-ج6
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : 
 لو کانَ العِلمُ بالثُّریّا لَتَناوَلَهُ رِجالٌ مِن فارِسَ .
اگر دانش در ثریّا باشد، بی گمان مردانى از ایران به آن دست یابند.
میزان الحکمه-ج6
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :
أعظَمُ الناسِ نَصیبا فی الإسلامِ أهلُ فارِسَ .
 بزرگترین سهم را در اسلام، مردم ایران دارند.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : 
 أسْعَدُ العَجَمِ بالإسلامِ أهلُ فارِسَ .
خوش بخت ترین ملّت عجم به واسطه اسلام، مردم ایرانند.
میزان الحکمه،جلد نهم.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله : 
 أهلُ فارِسَ هُم وُلْدُ إسحاقَ .
ایرانیان، فرزندان اسحاق هستند.
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله :
 فارِسُ عُصبَتُنا أهلَ البیتِ ؛ لأنَّ إسماعیلَ عَمُّ وُلْدِ إسحاقَ، و إسحاقَ عَمُّ وُلْدِ إسماعیلَ .
 ایرانیان خویشاوند ما هستند؛ زیرا که اسماعیل عموى فرزندان اسحاق است و اسحاق عموى فرزندان اسماعیل.
میزان الحکمه،جلد نهم.

مَن کَانَ یُرِیدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِیعًا

إِلَیْهِ یَصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیِّبُ 

وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ یَرْفَعُهُ 

وَالَّذِینَ یَمْکُرُونَ السَّیِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَکْرُ أُولَٰئِکَ هُوَ یَبُورُ

 

کسی که خواهان عزّت است (باید از خدا بخواهد چرا که) تمام عزّت برای خداست؛
سخنان پاکیزه به سوی او صعود می‌کند،
و عمل صالح را بالا می‌برد؛
 و آنها که نقشه‌های بد می‌کشند، عذاب سختی برای آنهاست و مکر (و تلاش افسادگرانه) آنان نابود می‌شود (و به جایی نمی‌رسد)

 امام باقر(ع) : پیامبر(ص) فرمود همانا از سمت راست قومی از ما برمیخیزند که بر منابری از نورند، صورت هایشان نورانی است و لباسهایشان نورانی است، صورت هایشان بر چشم ناظرین دیگر پرده می اندازد.سپس حضرت علی (ع) فرمودند: ای پیامبر خدا، آنها چه کسانی هستند؟ پس ایشان فرمودند: آنها قومی هستند که به واسطه ی روح الله به یکدیگر محبت می ورزند (دلهایشان به هم نزدیک می شود)، درحالی که هیچ نسب یا اموال مشترکی ندارند؛ آنها شیعه ی تو هستند و تو امامشان هستی ای علی.»

(بحار الأنوار، ج 65، ص 139).


چنان دل به دریای غم ریختیم

که زین قطره عالم بهم ریختیم

 

فرامرزمیرشکار"شَمین"

می گفت کسی که  پِیِ فرزانه شدن بود

درعقل هم اندیشه ی دیوانه شدن بود

زان روز که بشکست حبابِ سرِ دریا

اندیشه ی امواج تو بی خانه شدن بود

زآن روز که دادند سرتیشه به فرهاد

شیرینی این عشق به ویرانه شدن بود...

بیهوده به این بودن خود پیله نکردم...

فکرمن از اول همه پروانه شدن بود

تحقیق چرا درسند لیلی ومجنون؟؟؟

این قصه از اول پی افسانه شدن بود

فرامرزمیرشکار-بهمن94

استفاده از نامهای جذاب باعث علاقمندی به مشاغل می گردد لذا واژه بجای سپور ونظافتچی از کلمه پاکبان استفاده نماییم.

همه بدهای جهان پیش دل من هیچ است

بدتر از آنکه نفهمند تورا چیزی نیست ....

"شمین"

فخر رازى خود از عالمان برجسته و شایسته اهل تسنن به شمار مىآید.صد سال از روزگار او مى گذرد، هنوز که هنوز است تفسیر وى براى عالمان دین جلوه داشته و جالب توجه است.در روزگار خود نیز از برترین دانشمندان آن روزگار قلمداد مى شده است.و از انصاف نباید گذشت که مایه هاى دانش او بسیار بالا و قابل تحسین است.نظر فخر رازى آنست که بسم اللَّه را جزء سوره مى داند، و از این رو مى گوید:

من هیچ نمازى از نمازهاى خود را بدون قرائت بسم اللَّه نمى خوانم.

و مى گوید: اگر بسم اللَّه را قرائت مى کنم دلیل دارم، و دلیل من آنست که بر اساس تحقیقى که داشته ام دریافته ام که،

على بن ابیطالب علیه السلام آن را در تمام نمازهاى خود قرائت مى کرده است. و آنگاه مىافزایدمن اتخذ علیاً اماماً فىدینه فقد استَمْسَکَ بالعروة الوثقى لا انفصام لها...هر کس که در دین خود على را به پیشوایى بپذیرد، و آنچه او مى کند پیشه خود سازد به ریسمان محکم حق آویخته است، ریسمانى که هرگز انفصام و بریدگى نخواهد یافت، و در آن سقوط وانحطاط نیز معنا ندارد.

شعیب محبوب خدا. آنچنان در عشق خداگریست که چشمانش از دست رفت، و خداوند دوباره به چشمانش نور داد. ولى بازگریستن را آغازکرد، و دوباره نور چشمانش رفت، و براى سوم نیز همین ماجرا تکرار شد. خطاب رسید: شعیب! اطمینان خاطر داشته باشکه در قیامت با توکارى ندارم. پس گریه را بس کن. شعیب گفت: خدایا! خوفى از آتش ندارم، بلکه گریه من از عشق و شیدایى است. و در یک سخن من عاشق تو هستم.  

سلسله موى دوست حلقه دام بلاست 

هرکه در این حلقه نیست، فارغ از این ماجراست

نسیم رحمت،انصاریان، ص: 68

->