بایگانی ارديبهشت ۱۳۹۵ :: فرامرز میرشکار مبارکه

فرامرز میرشکار مبارکه

نویسنده،شاعر،مدرس تفسیرقرآن کریم،کارشناس ارشدمدیریت اموزشی

فرامرز میرشکار مبارکه

نویسنده،شاعر،مدرس تفسیرقرآن کریم،کارشناس ارشدمدیریت اموزشی

۳۶ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

یکی مرغ ، بر کوه بنشست و خاست

بر آن کُه ، چه افزود و از آن چه کاست ؟

من آن مرغم و این جهان ، کوه من

چو رفتم ، جهان را چه اندوه من ؟

دانی که چرا ز میوه ها سیب نکوست 

نیمی رخ عاشق است و نیمی رخ دوست 


بکن معامله‌ای وین دل شکسته بخر

که با شکستگی ارزد به صد هزار درست

حافظ


کینتسوگی (به ژاپنی: 金継ぎ) (Kintsugi)، یا کینتسوکوروی (به ژاپنی: 金繕い) (Kintsukuroi)، با معنای لغوی اتصال با طلا، هنری ژاپنی است که در آن قطعات شکسته سفال و کوزه را با ماده‌ای شامل پودر طلا به هم چسبانده و تعمیر می‌کنند. چندان که با این کار سفال شکسته قیمتی بس بالاتر ازقبل می یابد 

وحکایت دل وجان آدمی چنین است 

رنجی گوید؛

هرچیز بشکند ز بها اوفتد ولی

دل را بها و قدر بود تا شکسته است

  • اگر یک جلد کتاب بخوانید ممکن است به کتاب خواندن علاقه مند شوید.
  • اگر دو جلد کتاب بخوانید حتما به کتاب خواندن علاقه مند می شوید.
  • اگر سه جلد کتاب بخوانید به فکر فرو می روید.
  • اگر چهار جلد کتاب بخوانید در خلوت با خودتان حرف می زنید.
  • اگر پنج جلد کتاب بخوانید... 

اسحاق خزاعىّ به نقل از پدرش گوید:

امام صادق علیه السّلام بر سر بالین یکى از دوستانش که بیمار بود آمد، من نیز در خدمتش بودم

 آن مرد را مشاهده کردم که بسیار مى‏گفت: «آه»

به او گفتم: برادرم پروردگارت را یاد کن و از او مدد بخواه! 

امام صادق فرمود:

همانا «آه» یکى از نامهاى خداى عزّ و جلّ است،

پس هر کس که بگوید: «آه» استغاثه به خداى تبارک و تعالى نموده است. 

منبع: ابن بابویه، محمد بن على، معانی الأخبار / ترجمه محمدى ؛ ج‏2 ؛ ص 327


هرلحظه که می کشم زجان خود آه

ناگاه مرا رسد صدایی آگاه

کای بنده مرا صدا زدی بر درگاه

لاحول ولا قوة الا بالله

شعر از : فرامرزمیرشکارمبارکه

مسعدة بن صدقه از امام صادق علیه السّلام، 

و آن حضرت از پدران بزرگوارش نقل کرده ‏اند که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم فرمود:

خداوند بر جوانى که زیاد در آئینه نگاه کند  

و با هر نگاهى سپاس خداوند را به جاى آورد، 

بهشت خود را واجب کرده است.

منبع: ابن بابویه، محمد بن على، پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال ؛ ص87


مفضّل بن عمر از امام صادق علیه السّلام روایت کرده است:

کسى که وضوى خود را براى غیر نماز تجدید کند، 

خداوند متعال توبه او را بدون آنکه استغفار کرده باشد، تجدید نماید.

مثلا تجدید وضو براى قرائت قرآن، یا تشرّف به اماکن مقدّسه و یا حضور در مسجد و ...

 

منبع: ابن بابویه، محمد بن على، پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال ؛ ص69

حضرت موسى علیه السلام  بخداوند عرض کرد :

پروردگارا کارى بکن که احدى جز تعریف از من ننماید 


خداوندفرمود :

موسى

 این کار را براى خودم هم  نکرده‏ ام.


منبع: مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، مواعظ امامان علیهم السلام ( ترجمه جلد 75 بحار الأنوار) ؛ ص182


شعیب عقرقوفى گوید:

بامام صادق (ع) عرض کردم:

شنیدم از کسى که از ابى ذرّ روایت مى‏کرد که او مى‏گفت:

 سه چیز است که مردم آنها را دشمن دارند و من دوست مى‏دارم:

مرگ را دوست دارم،

 و فقر را دوست دارم،

 و بلا و گرفتارى را دوست دارم.

حضرت فرمود:

این مطلب آن طور نیست که وى (راوى) فهمیده است،

 منظور او از اینکه مرگ را دوست مى‏دارم اینست که

مرگ در اطاعت خدا نزد من از زندگى در معصیت خدا محبوبتر است،

 و بلا در طاعت خدا نزد من از سلامتى در معصیت خدا محبوبتر است،

و فقر در طاعت خدا نزد من از ثروت در معصیت‏ خدا محبوبتر مى‏باشد.

منبع: مفید، محمد بن محمد، الأمالی (للمفید) / ترجمه استاد ولى ؛ متن ؛ ص209-210

«منم که شهره‌ی شهرم به عشق ورزیدن

منم که دیده نیالوده‌ام به بد دیدن» حافظ

خداوند در نامه ی مهربانی اش به بندگان می‌فرماید: اَینَما تُوَلّوا فَثَمَّ وَجهُ اللهِ؛ «به هر سو که رو کنید، روی خداوند آنجاست» .

پادشاه دلهای باورمندان علی علیه السلام می‌فرمایند: ما رَأَیتُ شَیئاً اِلاّ وَ رَأَیتُ اللهَ قَبلَهُ وَ بَعدَهُ وَ مَعَهُ وَ فیهِ؛ «به هیچ چیز نگاه نکردم مگر آن که خدا را پیش از آن، پس از آن، همراه آن و درون آن به تماشانشستم» .

واین اشاره به همانست که 

حضرت زینب سلام‌الله‌علیها در پاسخ یزید لعنه الله  فرمودند: 

ما رَأَیتُ اِلاّ جَمیلاً؛

هرچه دیدم همه زیبایی بود...


«به دُرد و صاف تو را کار نیست دم درکش

که هر چه ساقی ما ریخت عین الطاف است» حافظ


در حدیث قدسی است که خدای متعال می‌فرماید: 

عَبدِیَ المُؤمِن لا اَصرِفُهُ فیشََیءٍ اِلاّ جَعَلتُ لَهُ خَیراً؛

 «بنده‌ی مؤمنم را در هیچ موقعیتی قرار نمی‌دهم و هیچ حادثه‌ای برایش پیش نمی‌آورم

مگر اینکه خیری در آن حادثه و موقعیت برای او مقدّر کرده‌ام»

کلینی ، کافی ، ج 2 ، ص 61 .


آری

سرنوشت مابدست خود نوشت

خوشنویس مانخواهد بد نوشت...


پادشاه دلهای باورمندان ، علی  که درود بی کران خداوند براوباد در رخ نمای زیبایی می‌فرمایند: 

اَلحَمدُللهِ المُتِجَلّی لِخَلقِهِ بِخَلقِهِ؛ 

«همه ی ستایشها وسپاسها خدارا  که با آفریده هایش بر آفریدگانش رخ نمود »

نهج البلاغه ، خطبه ی 108 .


«معشوقه یکی است لیک بنهاده به پیش

از بهر نظاره صد هزار آینه پیش

در هر یک از آن آینه‌ها بنموده

بر قدر ثقالت و صفا صورت خویش»

 

خداوند در نامه ی مهربانی اش به بندگان می‌فرماید: اَینَما تُوَلّوا فَثَمَّ وَجهُ اللهِ؛ «به هر سو که رو کنید، روی خداوند آنجاست» .

پادشاه دلهای باورمندان  می‌فرمایند: ما رَأَیتُ شَیئاً اِلاّ وَ رَأَیتُ اللهَ قَبلَهُ وَ بَعدَهُ وَ مَعَهُ وَ فیهِ؛ «به هیچ چیز نگاه نکردم مگر آن که خدا را پیش از آن، پس از آن، همراه آن و درون آن به تماشانشستم» .

 

به رخ نمای زیبای باباطاهر:

«به دریا بنگرم دریا ته وینم

به صحرا بنگرم صحرا ته وینم

به هر جا بنگرم کوه و در و دشت

نشان از قامت رعنا ته وینم»

ازاین روست که مردانِ شناسا در همه چیز رخ زیبای او را می‌بینند و به او دلدادگی می‌ورزند.

به رخ نمای زیبای سعدی:

«به جهان خرّم از آنم که جهان خرّم از اوست

عاشقم بر همه عالم که همه عالم از اوست»

با این نگرش است  که مردِشناسا نگاهی زیبابین به هستی پیدا می کند.

به رخ نمای زیبای حافظ شیرازی:

«منم که شهره‌ی شهرم به عشق ورزیدن

منم که دیده نیالوده‌ام به بد دیدن»

 


دریافت
مدت زمان: 4 دقیقه 39 ثانیه 

 یونس بن عمار گفت: امام صادق (علیه السلام) فرمود: دیوانها در روز قیامت سه اند: یکی دیوانی که در او نعمتهاست، دیگر دیوانی که در آن حسنات است، پس دیوان نعمتها و حسنات را در مقابل یکدیگر قرار می دهند که دیوان نعم تمام حسنات را فرا می گیرد و در خود فرو می برد، و دیوان سیئات می ماند. پس فرزند مومن آدم برای حساب خوانده می شود. آنگاه قرآن در فراروی او در نیکوترین صورتی پیش می آید و می گوید: ای رب من، من قرآنم و این بنده مومن توست که خود را به تلاوت من رنج می داد، و شب را در مدتی دراز به ترتیل در قرائت من می گذرانید، و درگاه تهجد (شب نمازی و شب زنده داری) از چشمان او اشک جاری می شد؛ پس او را خشنود گردان چنانکه مرا خشنود گردانید. امام فرمود: در آنگاه خداوند عزیز جبار می فرماید بنده من یمینت را (دست راستت را) بازکن، پس آن را از رضوان خدای عزیز جبار پر می کند؛ و شمال او را (دست چپ او را) از رحمت خدا پر می کند. سپس به او گفته می شود این بهشت بر تو مباح است، بخوان (قرآن را) و بالا برو؛ پس چون آیه ای را قرائت کرد، درجه ای بالا می رود.

انسان یعنی نظام باورها ...

مادر تا فرزند خود رابه فرزندی باور نکند به اوحتی شیرنخواهد داد.

فرامرزمیرشکار

پاسخ از فرامرزمیرشکار(کارشناس علوم قرآن وحدیث):

شک راهی است که  برای وصول به یقین پیموده می شودکه ممکن است به حقیقت منجربشود وممکن است نشود .اما ریب ، میل به خللی است که دریقین پدید می آید...لذاخداونددروصف قران می فرماید:لاریبَ فیه ، یعنی به قدری محکم است که درآن نمی توان خللی واردکرد.درحدیثی ازاامیرمومنان علیه السلام می خوانیم: «لا ترتابوا فتشکوا ولا تشکوا فتکفروا » یعنی: ریب نکنید تا به شک نیفتید وبه شک نیفتید تا کافر نشوید ,. یعنی درعقایدمحکم خود،که شهوداًوعقلاًبرای شماقبلاًاثبات شده وجزء یقینیات شماشده خلل واردنکنید تابه شک گرفتارنشویدچرادیگرمعلوم نیست که مجددا دیگربتوانیدمسیرشک رابه سمت یقین هدایت کنید.به همین خاطراست که خداوندمتعال از قول مومنان می فرماید: ﴿رَبَّنَا إِنَّکَ جَامِعُ النَّاسِ لِیَوْمٍ لاَ رَیْبَ فِیهِ﴾ چرا که مومنان به قیامت یقین دارند ولذا به هیچ عنوان درآن شک نمی کنند. یادرخصوص قران می فرماید:﴿إِنْ کُنْتُمْ فِی رَیْبٍ مِمَّا نَزَّلْنَا عَلَی عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِن مِثْلِهِ﴾ یعنی اگردراین قرانی که هیچ جای شک نداردبازهم خللی داریدیک سوره مثل آن بیاوریدکه البته نمی توانیدبیاورید لذا قران لاریب فیه است.

برای امورحق یقین شده هیچ جای "ریب " نیست اما درحالت بی علمی ، شک پدیدمی آید وراه حل رفع آن ، تلاش برای یافتن حقیقت  است.

مذهب زنده دلان خواب پریشانى نیست

 از همین خاک جهان دگرى ساختن است...

اقبال لاهوری

دکترمیرجلال الدین کزازی:

 پخته خواری برای استاد و دانشجو، افسردگی و بازدارندگی به همراه دارد.

«عَنْ أَبِی الْحَسَنِ (ع) : قُلْتُ لَهُ الْمُؤْمِنُ یَعْلَمُ بِمَنْ یَزُورُ قَبْرَهُ قَالَ نَعَمْ وَ لَا یَزَالُ مُسْتَأْنِساً بِهِ مَا دَامَ عِنْدَ قَبْرِهِ فَإِذَا قَامَ وَ انْصَرَفَ مِنْ قَبْرِهِ دَخَلَهُ مِنِ انْصِرَافِهِ عَنْ قَبْرِهِ وَحْشَةٌ»؛ الکافی، ج 3، ص 228.

امام رضا(ع) می‌فرماید:

«هر کسی که قبر برادر مؤمنش را زیارت می‌کند و دستش را بر قبر او گذاشته و هفت مرتبه سوره قدر را بخواند؛ خداوند او و صاحب قبر را از ترس‌های هولناک قیامت محافظت می‌کند».

الکافی، ج 3، ص 229

امیرالمؤمنین(ع) از حاصل دسترنج خود، 

هزار برده را خریده 

و سپس آنان را آزاد نمود.

حر عاملی، محمد بن الحسن، وسائل الشیعه، ج 23، ص 31، ح 29037، مؤسسه آل البیت، قم، 1409 ه ق.

حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:

هر گاه فتنه ها به شمار رو آورد، و محیط جامعه مانند شب تاریک و سیاه گردد،

پس بر شما باد تمسک به قرآن.

حضرت آیةالله جوادی آملی می فرمودند:

 از علّامه طباطبایی پرسیدم شما چرا درباره ی نفس و معاد نمی نویسید؟

ایشان فرموده بودند: بحث نفس و معاد هنوز روزی حوزه های علمیّه نشده است. 

امام سجاد علیه السّلام فرمودند:

ان الله - عزوجل - علم انه یکون فى آخر الزمان اقوام متعمقون فانزل الله قل هوالله و الایات من سورة الحدید ؛

چون خداوند - عزوجل - مى دانست که درآخرالزمان اقوامى به دنیا مى آیند که در مسائل عقیدتى و علمى متفکر و متعمق اند سوره توحید و آیاتى از سوره حدید رانازل فرمود.

نورالثقلین ، ج 5، ص 706.

امام على علیه السلام در پاسخ این پرسش که: «آیا در قرآن ، همه دانش ها بجز دانش طب هست؟»، فرمودند:

أما إنَّ فِی القُرآنِ لاَیَةً تَجمَعُ الطِّبَّ کُلَّهُ: « وَکُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ » .

زنهار! در قرآن ، آیه اى هست که همه طب را یکجا در خود گرد آورده است: بخورید و بیاشامید ؛ ولى زیاده روى نکنید.

بحار الأنوار ، جلد 62 ، صفحه 267 ، حدیث 42

حضرت باقر فرموده هر وقت من برای شما حدیثی گفتم از من بپرسید این در کجای قرآن است و در آیه شریفه است که فیه تبیان کل شی ء...به نقل ار علامه حسن زاده آملی

عن ابی کهمس الهیثم بن عبید قال: سالت ابا عبدالله (صلی الله علیه و آله و سلم) عن رجل قرا القران ثم نسیه. فرددت علیه - ثلاثا -: اعلیه فیه حرج؟ قال: لا:

از امام صادق (علیه السلام) پرسیدم درباره مردی که قرآن را یادگرفته و فراموش کرده - تا سه بار برای او باز گفتم - آیا بر او گناهی هست؟ فرمود: نه...

امام هادی (علیه السلام)
محمد بن یحیی گوید: مردی از مردم ری که خدمت امام هادی علیه السلام رسیده بود برای من بازگو کرد که به خدمت امام هادی علیه السلام رسیدم. امام علیه السلام فرمود: از کجا می آیی؟ عرض کردم: از زیارت امام حسین علیه السلام می آیم. فرمود: آگاه باش که به راستی، اگر قبر عبد العظیم را که پیش خودتان است زیارت کرده بودی، همانند کسی بودی که امام حسین علیه السلام را زیارت نموده است
دَخَلْتُ عَلَى أَبِی اَلْحَسَنِ اَلْعَسْکَرِیِّ ع فَقَالَ أَیْنَ کُنْتَ قُلْتُ زُرْتُ اَلْحُسَیْنَ ع قَالَ أَمَا إِنَّکَ لَوْ زُرْتَ قَبْرَ عَبْدِ اَلْعَظِیمِ عِنْدَکُمْ لَکُنْتَ کَمَنْ زَارَ اَلْحُسَیْنَ بْنَ عَلِیٍّ ع .
ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج 2، ص 99
امام صادق (علیه السلام)

کسى که به زیارت قبر امام حسین نرود و خیال کند که شیعه ما است و با این حال و خیال بمیرد او شیعه ما نیست و اگر هم از اهل بهشت باشد از میهمانان اهل بهشت خواهد بود

مَنْ لَمْ یَأْتِ قَبْرَ الْحُسَیْنِ ع وَ هُوَ یَزْعُمُ‏ أَنَّهُ‏ لَنَا شِیعَةٌ حَتَّى‏ یَمُوتَ‏ فَلَیْسَ هُوَ لَنَا بِشِیعَةٍ وَ إِنْ کَانَ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ فَهُوَ مِنْ ضِیفَانِ أَهْلِ الْجَنَّة
کامل الزیارات، ص 193

مرحوم آیت الله علی سعادت پرور تهرانی در آخرین جلساتی که با شاگردان خاص خودشان داشتند فرموده بودند: «مردنم را به من نشان دادند، واضح واضح و هم اکنون نیز آن زمان برایم مشهود است، دیدم که انبیا و اولیای الهی(ع) در تشییع جنازه ام شرکت کرده اند و این به خاطر آن است که بنده چهل سال در وقت سحر با توجه، صد مرتبه سوره «قل هو الله احد» را می خواندم و به روح یکصد و بیست و چهار هزار پیامبر هدیه کرده ام.»(به نقل از سایت استاد علی فروغی از شاگردان ایشان)

درباره عظمت تلاوت سوره توحید، روایات عجیبی در میان فرمایشات معصومین علیهم السلام آمده است؛ از جمله:

از رسول خدا صلی الله علیه و آله نقل شده است که فرمودند: «هر کس که قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ را هنگام خواب سه مرتبه بخواند، خداوند پنجاه هزار ملک را بر او موکّل می‏نماید تا در آن شب حراستش کنند».(الکافی، ج 2، ص 620)

دریافته ام وقتی فشارهای روانی زیاد است

 و اضطراب و استرس در فضای اطرافمان موج می زند،

 نه پیشنهادی بدهیم،

 نه انتقادی بکنیم

 و نه گله و شکایتی و 

نه حتی مسائل مهم مان را مطرح کنیم!

به خاطر بسپاریم:

بهانه جویی ها اندک اندک خشم را در وجودمان شعله ور می کند

و خشم، کلید هر بدی است. ..

 الغَضَبُ مِفتَاحُ کلِّ شَرٍّ

«شیخ محمدتقی آملی می گوید: زمستان بود و در منزل کرسی گذاشته بودیم. می خواستم قرآن بخوانم. قرآن را آوردم و با خود گفتم: در زیر کرسی اگر پایم را دراز کنم، اشکالی ندارد. پایم را دراز کردم و قرآن خواندم. فردا که در درس سیر و سلوک میرزا علی قاضی شرکت کردم، در اولین حرفی که به من زد، فرمود: آقا شیخ محمدتقی! زیر کرسی هم باید در محضر قرآن پایمان را دراز نکنیم».

زمینه سازی درست انجام دادن کارهای خوب در کودک

کودک باید به گونه ای تربیت شود که کار خوب، به آسانی از او سر بزند و نه اینکه با اکراه به آن تن در دهد.

تأثیر جدی بودن شما، در تربیت کودک

هنگام برخورد با کودکان و بازگویی حقیقت ها به آنها به گونه ای رفتار کنید که گویا انتظار دارید به سخنان شما عمل شود؛ زیرا کودکان از اطمینانی که در سخن، لحن صدا و کارهای شما وجود دارد، اثر می پذیرند.

->