بایگانی مهر ۱۳۹۶ :: فرامرز میرشکار مبارکه

فرامرز میرشکار مبارکه

نویسنده،شاعر،مدرس تفسیرقرآن کریم،کارشناس ارشدمدیریت اموزشی

فرامرز میرشکار مبارکه

نویسنده،شاعر،مدرس تفسیرقرآن کریم،کارشناس ارشدمدیریت اموزشی

۱۹ مطلب در مهر ۱۳۹۶ ثبت شده است

درجلسه ای که عده زیادی ازدانشجو‌یان شرکت داشتند استادازفصاحت وبلاغت ودقت قرآن سخن میگفت که اگرکلمه ای درآن جابجاشودکل معنی عوض میشودومثلها میزد.


دانشجویی ملحد پاشدوگفت من این راقبول ندارم.ودرقرآن آیاتی است که سست وبی پایه اند.به این دلیل مثلا این آیه. (( ﻣَّﺎ ﺟَﻌَﻞَ ﺍﻟﻠَّﻪُ ﻟِﺮَﺟُﻞٍ ﻣِّﻦ ﻗَﻠْﺒَﻴْﻦِﻓِﻲﺟَﻮْﻓِﻪِ )) . خداونددردرون هیچ مردی دوتا قلب قرارنداده.چراگفته مردونگفت درون هیچ بشری..وتمام مردم بجزیک قلب ندارند.چه مرد باشندوچه زن..


دراین لحظه سکوتی سنگین درسالن حکمفرما شد.وچشمها متوجه استادشدوهمه منتظر جوابی قانع کننده.

سخن دانشجو تا اینجا درست به نظرمیرسید چه مرد و چه زن یک قلب دارند چرا قرآن فقط اشاره به مرد کرده.؟؟


پاسخ رابشنوید وبه اعجازودقت قران پی ببرید.که بدون دقت وتفکرعمیق محال است به آن برسید. استادگفت:

بله مردازمحالات است دوتا قلب درون سینه داشته باشد ولی زن وقتی حامله شد براستی دوقلب درون سینه اش دارد قلب خودش وقلب طفلی که حامله است.!

هدف آموزش ،انبارکردن نتایج به دست آمده در ذهن  نیست. زیرا این دستاوردها در کتابها و کتابخانه ها موجود است. آموزش و پرورش صحیح آن است که انسان را برای جستجوی مداوم راه حلهای جدید مجهز کند.

ایامی که صدام سرنگون شده بود و آیت‌الله سیدمحمد باقر حکیم قرار بود به نجف بروند، تنهایی برای خداحافظی خدمت رهبر معظم انقلاب رسیدند. می‌خواستند که اگر آقا رهنمود و فرمایشی دارند استفاده کنند. آقا درباره‌ی فضای عراق و اینکه با مردم چه‌طور ارتباط بگیرید، با علما و مراجع چه‌جور تعاملی داشته باشید توصیه‌های خوبی به آقای حکیم فرمودند. درباره‌ی مسائل خارجی‌ و رابطه با آمریکا هم گفتند مبادا در مقابل آمریکا کوتاه بیایید. مبادا با آمریکا رفیق بشوید. نکند دست توی دست آمریکا بگذارید. مبادا آمریکا را دوست خودتان بدانید. آمریکا دشمن اسلام، دشمن شیعه و دشمن کشورهای اسلامی است. این هم که به عراق آمدند، نه اینکه برای نجات مردم عراق باشد، آمریکا دلش برای مردم نسوخته است، اینها به‌علت همان اهداف استعماری جهان‌خواری که دارند به عراق آمده‌اند. امروز صدام را مانع برنامه‌های خودشان ‌دیدند، در حالی که یک روزی مورد استفاده‌شان قرار می‌گرفت. دیدند امروز دیگر به اصطلاح تاریخ مصرفش تمام شده آن را کنار انداختند. مبادا آمریکا را به عنوان دوست خودتان در آنجا بدانید. جلوی آمریکا بایستید و از عزّت و استقلال کشور خودتان دفاع کنید.

آقای حکیم‌ ـ خدا رحمتشان کندـ گفتند: آقا! من از این اطمینان خاطر و آرامش شما در تعجبم. آمریکا کنار گوش شما است. این طرف در عراق و آن طرف در افغانستان دارد این‌جور فتنه‌گری می‌کند. آن‌وقت شما این قدر آرام هستید و به ما هم توصیه می‌کنید که مرعوب آمریکا نباشیم؟!

رهبر انقلاب فرمودند: می‌دانی این اطمینان خاطر ما از چیست؟ ما توکلمان به خدا زیاد است. همین به ما آرامش، اطمینان و شجاعت می‌دهد که در مقابل آمریکا از عزّت، استقلال و عظمت این مردم، نظام و انقلاب دفاع کنیم و سر تعظیم فرود نیاوریم.»

منبع: اینجا

«وَجَعَلْنَاهُمْ أَئِمَّةً یَهْدُونَ بِأَمْرِنَا وَأَوْحَیْنَا إِلَیْهِمْ فِعْلَ الْخَیْرَاتِ وَإِقَامَ الصَّلَاةِ وَإِیتَاء الزَّکَاةِ وَکَانُوا لَنَا عَابِدِینَ»

یعنی؛ ما آن‌ها را امام قرار دادیم که به «امر» ما هدایت می‌کنند و «فعل خیر» و «اقامه نماز» و «ایتاء زکات» را به آن‌ها وَحی کردیم، چراکه آن‌ها بندگان عبادت‌گر ما بودند. سوره انبیاء، آیه73.

 

صاحب تفسیر قیّم المیزان می‌فرماید: فعل خیر و اقامه نماز و ایتاء زکات را به آن‌ها وَحی کرد، نفرمود نماز بخوانید، بلکه نماز خواندن را به آن‌ها وَحی فرمود و لذا نماز آن‌ها همان وَحی الهی است، و این است که می‌گوییم امامان عین نماز‌ند و هر نمازی با اتصال به عین نماز، معنی حقیقی خود را پیدا می‌کند.

زیارت آل یس/استاد اصغر طاهر زاده

مُحَمّدُ بْنُ یَحْیَیعَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ وَ عَلِیّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَهَ بْنِ صَدَقَهَ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّهِ ع وَ عَلِیّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ رَفَعَهُ عَنْ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع أَنّهُ قَالَ إِنّ مِنْ أَبْغَضِ الْخَلْقِ إِلَی اللّهِ عَزّ وَ جَلّ لَرَجُلَیْنِ رَجُلٌ وَکَلَهُ اللّهُ إِلَی نَفْسِهِ فَهُوَ جَائِرٌ عَنْ قَصْدِ السّبِیلِ مَشْعُوفٌ بِکَلَامِ بِدْعَهٍ قَدْ لَهِجَ بِالصّوْمِ وَ الصّلَاهِ فَهُوَ فِتْنَهٌ لِمَنِ افْتَتَنَ بِهِ ضَالّ ٌ عَنْ هَدْیِ مَنْ کَانَ قَبْلَهُ مُضِلّ ٌ لِمَنِ اقْتَدَی بِهِ فِی حَیَاتِهِ وَ بَعْدَ مَوْتِهِ حَمّالٌ خَطَایَا غَیْرِهِ رَهْنٌ بِخَطِیئَتِهِ وَ رَجُلٌ قَمَشَ جَهْلًا فِی جُهّالِ النّاسِ عَانٍ بِأَغْبَاشِ الْفِتْنَهِ قَدْ سَمّاهُ أَشْبَاهُ النّاسِ عَالِماً وَ لَمْ یَغْنَ فِیهِ یَوْماً سَالِماً بَکّرَ فَاسْتَکْثَرَ مَا قَلّ مِنْهُ خَیْرٌ مِمّا کَثُرَ حَتّی إِذَا ارْتَوَی مِنْ آجِنٍ وَ اکْتَنَزَ مِنْ غَیْرِ طَائِلٍ جَلَسَ بَیْنَ النّاسِ قَاضِیاً ضَامِناً لِتَخْلِیصِ مَا الْتَبَسَ عَلَی غَیْرِهِ وَ إِنْ خَالَفَ قَاضِیاً سَبَقَهُ لَمْ یَأْمَنْ أَنْ یَنْقُضَ حُکْمَهُ مَنْ یَأْتِی بَعْدَهُ کَفِعْلِهِ بِمَنْ کَانَ قَبْلَهُ وَ إِنْ نَزَلَتْ بِهِ إِحْدَی الْمُبْهَمَاتِ الْمُعْضِلَاتِ هَیّأَ لَهَا حَشْواً مِنْ رَأْیِهِ ثُمّ قَطَعَ بِهِ فَهُوَ مِنْ لَبْسِ الشّبُهَاتِ فِی مِثْلِ غَزْلِ الْعَنْکَبُوتِ لَا یَدْرِی أَصَابَ أَمْ أَخْطَأَ لَا یَحْسَبُ الْعِلْمَ فِی شَیْ ءٍ مِمّا أَنْکَرَ وَ لَا یَرَی أَنّ وَرَاءَ مَا بَلَغَ فِیهِ مَذْهَباً إِنْ قَاسَ شَیْئاً بِشَیْ ءٍ لَمْ یُکَذّبْ نَظَرَهُ وَ إِنْ أَظْلَمَ عَلَیْهِ أَمْرٌ اکْتَتَمَ بِهِ لِمَا یَعْلَمُ مِنْ جَهْلِ نَفْسِهِ لِکَیْلَا یُقَالَ لَهُ لَا یَعْلَمُ ثُمّ جَسَرَ فَقَضَی فَهُوَ مِفْتَاحُ عَشَوَاتٍ رَکّابُ شُبُهَاتٍ خَبّاطُ جَهَالَاتٍ لَا یَعْتَذِرُ مِمّا لَا یَعْلَمُ فَیَسْلَمَ وَ لَا یَعَضّ فِی الْعِلْمِ بِضِرْسٍ قَاطِعٍ فَیَغْنَمَ یَذْرِی الرّوَایَاتِ ذَرْوَ الرّیحِ الْهَشِیمَ تَبْکِی

مِنْهُ الْمَوَارِیثُ وَ تَصْرُخُ مِنْهُ الدّمَاءُ یُسْتَحَلّ بِقَضَائِهِ الْفَرْجُ الْحَرَامُ وَ یُحَرّمُ بِقَضَائِهِ الْفَرْجُ الْحَلَالُ لَا مَلِی ءٌ بِإِصْدَارِ مَا عَلَیْهِ وَرَدَ وَ لَا هُوَ أَهْلٌ لِمَا مِنْهُ فَرَطَ مِنِ ادّعَائِهِ عِلْمَ الْحَقّ

اصول کافی جلد 1 ص :70 روایه: 6

6- امیرالمؤمنین علیه السلام فرمود: مبغوض ترین مردم نزد خدا دو نفرند:

ابتدابه توصیف صحنه هایی از دسته ی قمه زنی در شهر کاظمین به نقل از کتاب تراژدی کربلا می پردازیم: 

روز عاشورا در بیشتر شهرها و روستاهای عراق، روز حزن و اندوه و سوگ است. دیدگان اشکبار و رنگ سیاه پرچم ها و چهره های خاک آلود، در همه جا به چشم می خورد؛ تنها کفن های قمه زنان به رنگ سفید و با لکه هایی از خون دیده می شود. مردانی که شعار «فداییان حسین» را بر کفن ها نگاشته، 

«قمه‌زنی‌ از کارهای‌ خلاف‌، جعلی‌ و نادرست‌ است‌ 

(که‌ متأسفانه‌ طی‌ چند سال‌ اخیر برخی‌ در حال‌ ترویج‌ آن‌ هستند.)

 قمه‌زنی‌ مربوط به‌ دین‌ و یا یک‌ حرکت‌ عزاداری‌ نیست‌ 

و قطعا خلاف‌ و یک‌ بدعت‌ است‌ 

و بدون‌ تردید خداوند به‌ انجام‌ آن‌ راضی‌ نیست‌

 و اینجانب‌ نیز از کسی‌ که‌ تظاهر به‌ قمه‌زنی‌ می‌کند قلبا راضی‌ نیستم‌.»


عَلِیّ بْنُ مُحَمّدِ بْنِ عَبْدِ اللّهِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدٍ عَنْ أَبِی أَیّوبَ الْمَدَنِیّ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ حُسَیْنٍ الْأَحْمَسِیّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّهِ ع قَالَ الْقَلْبُ یَتّکِلُ عَلَی الْکِتَابَهِ

اصول کافی جلد 1 ص :66 روایه: 8

 امام صادق علیه السلام فرمود: دل به نوشته اطمنیان پیدا می کند.

 الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمّدٍ عَنْ مُعَلّی بْنِ مُحَمّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیّ ٍ الْوَشّاءِ عَنْ عَاصِمِ بْنِ حُمَیْدٍ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللّهِ ع یَقُولُ اکْتُبُوا فَإِنّکُمْ لَا تَحْفَظُونَ حَتّی تَکْتُبُوا

اصول کافی جلد 1 ص :66 روایه: 9

 و فرمود: احادیث را بنویسید زیرا تا ننویسید حفظ نمیکنید.

 مُحَمّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدِ بْنِ عِیسَی عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیّ بْنِ فَضّالٍ عَنِ ابْنِ بُکَیْرٍ عَنْ عُبَیْدِ بْنِ زُرَارَهَ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللّهِ ع احْتَفِظُوا بِکُتُبِکُمْ فَإِنّکُمْ سَوْفَ تَحْتَاجُونَ إِلَیْهَا

اصول کافی جلد 1 ص :67 روایه: 10

 و فرمود: نوشتجات خود را محفوظ دارید که در آینده به آن نیاز پیدا میکنید.

عِدّهٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدِ بْنِ خَالِدٍ الْبَرْقِیّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخَیْبَرِیّ عَنِ الْمُفَضّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللّهِ ع اکْتُبْ وَ بُثّ عِلْمَکَ فِی إِخْوَانِکَ فَإِنْ مِتّ فَأَوْرِثْ کُتُبَکَ بَنِیکَ فَإِنّهُ یَأْتِی عَلَی النّاسِ زَمَانُ هَرْجٍ لَا

یَأْنَسُونَ فِیهِ إِلّا بِکُتُبِهِمْ

اصول کافی جلد 1 صفحه: 67 روایه: 11

مفضل گوید: امام صادق علیه السلام بمن فرمود: بنویس و علمت را در میان دوستانت منتشر ساز و چون مرگت رسید آنها را به پسرانت میراث ده زیرا برای مردم زمان فتنه و آشوب می رسد که آن هنگام جز با کتاب انس نگیرند.

 عِدّهٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمّدٍ الْبَرْقِیّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَبْدِ اللّهِ بْنِ الْمُغِیرَهِ وَ مُحَمّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ طَلْحَهَ بْنِ زَیْدٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّهِ ع فِی هَذِهِ الْ آیَهِ وَ لا تُصَعّرْ خَدّکَ لِلنّاسِ قَالَ لِیَکُنِ النّاسُ عِنْدَکَ فِی الْعِلْمِ سَوَاءً

 امام صادق در باره این آیه (18 سوره 31) (از مردم روی بر مگردان) فرماید: باید همه مردم از نظر علم پیشت مساوی باشند (و از نظر آموختن بین دانش آموزانت فرق نگذاری).

اصول کافی جلد 1 ص :51 روایه: 2

 عَلِیّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ ابْنِ أَبِی عُمَیْرٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِنَا عَنْ أَبِی عَبْدِ اللّهِ ع 

قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ مَجْدُورٍ أَصَابَتْهُ جَنَابَهٌ فَغَسّلُوهُ فَمَاتَ قَالَ قَتَلُوهُ أَلّا سَأَلُوا فَإِنّ دَوَاءَ الْعِیّ السّؤَالُ

یکی از اصحاب گوید:

 از امام صادق علیه السلام پرسیدم که مردی آبله دار جنب شده بود او را غسل دادند و مرد،

 فرمود: او را کشتند! چرا نپرسیدند، همانا دوای نفهمی پرسش است.

اصول کافی جلد 1 ص :49 روایه: 1

 الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمّدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ سَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مُعَاوِیَهَ بْنِ عَمّارٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی عَبْدِ اللّهِ ع رَجُلٌ رَاوِیَهٌ لِحَدِیثِکُمْ یَبُثّ ذَلِکَ فِی النّاسِ وَ یُشَدّدُهُ فِی قُلُوبِهِمْ وَ قُلُوبِ شِیعَتِکُمْ وَ لَعَلّ عَابِداً مِنْ شِیعَتِکُمْ لَیْسَتْ لَهُ هَذِهِ الرّوَایَهُ أَیّهُمَا أَفْضَلُ قَالَ الرّاوِیَهُ لِحَدِیثِنَا یَشُدّ بِهِ قُلُوبَ شِیعَتِنَا أَفْضَلُ مِنْ أَلْفِ عَابِدٍ

 معاویه بن عمار گوید: به امام صادقعلیه السلام عرض کردم:

 مردی است که از شما روایت بسیار نقل کند و میان مردم انتشار دهد و آن را در دل مردم و دل شیعیانتان استوار کند و شاید عابدی از شیعیان شما باشد که در روایت چون او نباشد کدامیک بهترند؟

 فرمود: آنکه احادیث ما را روایت کند و دلهای شیعیانمان را استوار سازد از هزارعابد بهتر است.

اصول کافی جلد 1 ص :40 روایه: 9

شعارها باعث تمایز و ماندگاری هر برند و حرفه ای می‌شوند زیرا برند را قابل‌تشخیص می‌سازند و باعث می‌شود در حافظه افراد باقی بماند، اما نوشتن یک شعارکسب و کارجذاب آسان نیست. شعارهای کسب و کار در انواع مختلفی طراحی می‌شوند و حتی ممکن است گاهی اوقات با یک اشتباه فاجعه ای در معرفی برند و کسب و کار به بازار رخ دهد. در ادامه با ۵ نوع مختلف از شعارهای کسب و کار آشنا می‌شویم.

شعارهای کسب و کار: ۵ روش برای ساختن شعار کسب و کارتان

۱. شعارهای توصیفی بسازیم

شعارهای توصیفی نشان دهنده­ ی زمینه­ ی فعالیت کسب­ وکار شماست. حقایق یا به بیان بهتر ویژگی­ های کسب­ وکار شما را نشان می دهد. به همه می گوید که “من چه کار می کنم.”

فاتِحه: آیه 1 - 3

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ (1) الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ (2) الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ (3)

در آغاز هر کاری نام تو را بر زبان می آورم، می دانم هر کاری که با نام تو آغاز نشود، با موفقیّت به پایان نمی رسد.

برای موفقیّت کارم به سایه لطفت پناه می برم و از تو یاری می خواهم، در آغاز هر کار به یاد مهر و محبّتت هستم. مهربانی تو را یاد می کنم، تو خدای مهربان و بخشنده هستی. تو در دنیا مهربانی خود را به همه انسان ها ارزانی می داری، انسان های مؤمن و کافر از نعمت های تو بهره مند می شوند و روزیِ تو را می خورند، امّا در روز قیامت مهربانی تو فقط برای مؤمنان خواهد بود.

تو را ستایش می کنم، می دانم نعمت های زیادی ارزانی ام داشته ای، تو خدای خوبی ها هستی.

در مقابل همه نعمت ها، تو را ستایش می کنم، پروردگار جهانیان هستی. اگر خوبی و زیبایی ببینم و آن را ستایش کنم، در واقع تو را ستایش کرده ام، زیرا همه خوبی ها و نیکی ها از آنِ توست، همه ستایش ها به تو برمی گردد.

اگر انقلابی نباشیم به هیچ  دردی نمی خوریم .

اگر انقلابی نباشیم گره ای از جایی نمی توانیم باز کنیم .

انقلابی بودن یعنی حرکت در راه ارزش ها و هر حرکتی که در راه ارزش ها نباشد ارزش ندارد .

 هویت و مشخصه ی  بزرگ یک مسلمان ایرانی در انقلابی بودن است.

 انقلابی بودن یعنی یک مسلمان در صحنه ،

انقلابی بودن یعنی بصیرت داشتن و نقش خود را در لحظه ی حساس ایفا کردن.

انقلابی بودن یعنی در هر هر جا بودن خود را در مرکز جهان دیدن.

انقلابی بودن یعنی داشتن :توکل به خدا و اعتماد به نفس.

انقلابی بودن یعنی بدهکار انقلاب و خون شهدا بودن نه طلبکار آن.

انقلابی بودن یعنی اعتقاد به کسب دانش برای ارتقاء کشور از هر راه ممکن.

انقلابی بودن یعنی اعتقاد و باور و ایمان به آینده روشن  و تلاش در راه تحقق آن.

انقلابی بودن یعنی تلاش در رفع محرومیت ها و معضل ها.

یا باید مسلمان انقلابی باشیم یا مسلمانی که هیچ نقشی نه از دین خود پذیرفته و نه هیچ نقشی در جامعه دینی خود دارد.

انقلابی بودن دو رکن مهم دارد:استکبار ستیزی  و تکیه به توان داخلی 

انقلابی باشیم و بمانیم...

از حضرت باقر و صادق آورده اند که: خداى فرزانه بر هر یک از آفریده هاى خویش که اراده فرمود، سوگند یاد مى کند؛ امّا آنان جز به نام ذات پاک او نمى توانند سوگند یاد کنند. و این بدان دلیل است که هدف از سوگند او، توجه دادن انسان ها به نکته عبرت انگیز و عبرت آموز در پدیده ها و جریان هاست؛ و نیز بدان جهت که مقام والا و موقعیت پراهمیت آن پدیده اى را که به آن سوگند یاد مى شود، نشان دهد.

ترجمه تفسیر مجمع البیان - جلد 30

امین الاسلام طبرسی؛ ترجمه: علی کرمی

شخصی یهودی خدمت حضرت علی علیه السلام می رسد و از او سؤال هایی می کند، از جمله این که می گوید: «فاَین وجه ربّک؟؛ روی پروردگار تو که در آیاتی بدان اشاره شده است مانند: «ویبقی وجه ربّک ذوالجلال والاکرام» کجاست؟»

امام علی علیه السلام به ابن عباس فرمود: آتش و هیزمی بیاور. ابن عباس گوید: آوردم و حضرت آن را سوزاند. سپس به یهودی گفت: روی این آتش کجاست؟ یهودی گفت: من وجه و رویی بر آن نمی بینم.

حضرت فرمود: پروردگار من نیز این چنین است.

 نورالثقلین، حویزی، علی بن جمعه، ج 1، ص117.

->