بایگانی آذر ۱۳۹۶ :: فرامرز میرشکار مبارکه

فرامرز میرشکار مبارکه

نویسنده،شاعر،مدرس تفسیرقرآن کریم،کارشناس ارشدمدیریت اموزشی

فرامرز میرشکار مبارکه

نویسنده،شاعر،مدرس تفسیرقرآن کریم،کارشناس ارشدمدیریت اموزشی

۶ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

 

«عثمان طه» حافظ برجسته و شهیر معاصر سوری است که کتابت قرآن کریم توسط او در دو دهه قبل باعث تحول در زمینه رسم الخط و چاپ قرآن کریم در جهان اسلام شد. این استاد سوری، در دهه هفتاد میلادی کتابت قرآنی را به خط نسخ به پایان رساند. نخستین چاپ این قرآن در قطع رحلی در سال ۱۴۰۰(ه.ق)  در دمشق انتشار پیدا کرد. کتابت این قرآن طرح سنجیده و برنامه ریزی شده ای دارد. به این معنی که هر صفحه آن پانزده سطر دارد وهر صفحه، با اول یک آیه آغاز شده و به آخر یک آیه ختم می‌گردد و هر جز قرآن در بیست صفحه نوشته شده و با احتساب دو صفحه در اول و دو صفحه در آخر که برای تذهیب و تزیین‌های دیگر در نظر گرفته شده مجموعا در ۶۰۴ صفحه تدوین شده است.

استاد شهید مرتضی مطهری مدیریت را اینگونه تعریف میکنند: مدیریت انسانها و رهبری آنها عبارتست از فن بهتر بسیج کردن و بهتر سامان دادن، و بهتر سازمان دادن، و بهتر کنترل کردن نیروهای انسانی و به کار بردن آنها

 تقوی دامغانی، 1393 ،ص19 

سئوال: نویسنده ی محترمی تحت عنوان مقاله جامعه شناسی فقه اسلامی( اینجا را کلیک کنید) ، نماز را به دو دسته ایمانی و آئینی تقسیم کرده و نتیجه گیری کرده که نماز واجب فرادی را می توان مانند نماز مستحب و بدون رعایت قبله و یا نشستن و یا انجام عملی رکوع و سجود خواند ، آیا این نظریه تا چه حد درست است؟

 

پاسخ: قاعده ای در فقه شیعه وجود دارد بنام عدم امکان قیاس که تحت عنوان :لا قیاس فی الدین در احادیث از آن یاد شده و به همین علت هر چیزی حکم خاص خود را دارد و مقایسه در آن مردود است مثلا خون و ادرار هر دو نجس هستند اما با لکه ای کوچک از خون می توان نماز خواند و با قطره ای ادرار بر بدن و لباس نمی توان نماز خواند و نتیجه گیری فقهی از یکی برای دیگری اشتباه است و همین باعث می شود خیلی از فتاوی غیر شرعی و غیر عقلانی اهل تسنن در مذهب شیعه امکان ظهور نداشته باشد چرا که قاعده عدم امکان قیاس مانع آنست . به همین علت از نظر فقه شیعه ، نتیجه گیری نویسنده محترم از مقایسه نماز واجب و مستحب و تسری احکام نماز مستحب به نماز واجب از طریق قیاس ،  با فقه شیعه همخوانی ندارد.شایان ذکر است همین قاعده باعث شده است که علماء شیعه نتوانند مانند علمای اهل تسنن که مثلاً از قاعده اضطرار ، حکم جهاد نکاح را داده اند را استخراج کنند چرا که اضطرار در حفظ جان با اضطرار نکاح با چند نفر، قابل قیاس نیست و این گونه قیاس ها اصل دین و حکمت های تشریعی آن را از بین می برد. لذا کلا باب قیاس در فقه شیعه بدین شکل بسته است و باید از روشهای عقلانی و فرایند های علمی مربوطه ، به استنباط احکام پرداخته شود. فرامرزمیرشکار- 5 آذر 96

شیخ مفید در کتاب اختصاص:

 «امام صادق علیه السلام گفت: ای ابوحنیفه از نگاه تو زنا سخت تر است یا قتل نفس. او گفت: البته که قتل نفس. امام گفت: پس چرا خدا درقتل نفس، گواهی دو نفر را بس دانسته است؛ اما در زنا وجود چهار گواه را ؟ این چگونه با قیاس توجیه می‌شود؟

 ای ابوحنیفه ترک روزه بدتر است یا ترک نماز؟ گفت: البته که ترک نماز. امام گفت: پس چرا زن باید قضای روزه‌های ایام حیضشرا به جا بیاورد، ولی قضای نمازهایش بر او واجب نیست؟ این چگونه با قیاس توجیه می‌شود؟ 

وای بر تو ای ابوحنیفه زنان در تجارت ضعیف‌ترند یا مردان؟ گفت: البته که زنان. امام گفت: پس چرا خداوند از ارث برای زن یک سهم قرارداده است، ولی برای مرد دو سهم ؟ این چگونه با قیاس توجیه می‌شود؟ 

ای ابوحنیفه مدفوع انسان پلیدتر است یا منی او؟ گفت: البته که مدفوع. امام گفت: پس چرا خداوند برای تطهیر از مدفوع آبکشی را کافی دانسته است؛ اما برای منی غسل را لازم دانسته است؟ این چگونه با قیاس توجیه می‌شود؟»

 شیخ مفید، اختصاص، ۱۴۱۳ق، ص۱۸۹، ۱۹۰

گفتگو با حجه الاسلام ملک زاده

حجم: 693 کیلوبایت
->