فرامرز میرشکار مبارکه

نویسنده و صاحب نظر فرهنگی، هنری ، اجتماعی

تشیع نه

  • ۱۰۱۹
تشیع نه

اسلام دینی بود که با نه محمد – وارث ابراهیم و مظهر دین توحید خدا و وحدت خلق – در تاریخ انسان پدید آمد. «نه»ای که شعار توحید با آن آغاز می‌شود

و تشیع اسلامی بود که با «نه»ی علی بزرگ – وارث محمد و مظهر اسلام عدالت و حقیقت – در تاریخ اسلام چهره خود را مشخص کرد و نیز جهت خود را . «نه»ای که وی در شورای انتخاب خلیفه در پاسخ عبدالرحمن – مظهر اسلام اشرافیت و مصلحت! – گفت.

این «نه» به عنوان جبهه گیری نهضت شیعی در تاریخ اسلام تا پیش از صفویه شاخص نقش اجتماعی، طبقاتی و سیاسی گروهی بود که به محبت خاندان پیغمبر و پیروی علی شناخته می شدند. حزبی که بنایش بر «قرآن و سنت» بود اما قرآن و سنتی که نه از خاندان اموی و عباسی و غزنوی و چنگیزی تیموری و هولاکوئی، بلکه از خاندان محمدی اعلام می‌شود.

و تاریخ اسلام مسیر شگفتی را دنبال کرد.مسیری که در آن همه قلدران و قداره‌بندان و خاندان‌ها و خانهای عرب و عجم و ترک و تاتار و مغول حق رهبری امت اسلام و خلافت پیامبر اسلام را داشتند جز خاندان پیامبر و ائمه راستین اسلام!

و تشیع که با «نه» آغاز شد، «نه» در قبال مسیری که تاریخ انتخاب می‌کرد- عصیانی علیه تاریخ بود، تاریخی که به نام قرآن، مسیر جاهلیت کسری و قیصر را دنبال می‌کرد و به نام سنت پیش از همه، پروردگان خانه قرآن و سنت را قربانی می‌ساخت.

شیعه تاریخ را نپذیرفت. رهبری و حاکمیت آنهایی که بر تاریخ تسلط یافتند و در جامه جانشینی رسول و حمایت اسلام و جهاد علیه کفر، اکثریت خلق را فریفتند، نفی کرد و پشت به مسجد‌های مجلل و کاخ‌های پرشکوه امام خلیفه اسلام، رو به خانه گلین و متروک فاطمه نهاد.

شیعه که نماینده طبقه ستمدیده و عدالتخواه در نظام خلافت بود، در این خانه هر چه را و هر که را می‌خواست، می‌یافت.

برای او، فاطمه، وارث پیامبر، مظهر حق مظلوم، و در عین حال نخستین «اعتراض» و تجسم نیرومند و صریح دادخواهی در نظام حاکم بود.

و علی مظهر «عدل مظلوم» تجسم پرشکوه حقیقتی که در رژیم‌های ضدانسانی قربانی شد و در مذهب رسمی حاکم کتمان.

و حسن مظهر آخرین مقاومت پایگاه «اسلام امامت» در برابر اولین پایگاه «اسلام حکومت»

و حسین شاهد همه شهیدان ظلم در تاریخ. وارث همه پیشوایان آزادی و برابری و حق‌طلبی از آدم تا خودش، تا همیشه. رسول شهادت، مظهر خون، انقلاب.

و بالاخره زینب شاهد همه اسیران بی‌دفاع در نظام جلادان، پیامبر پس از شهادت، مظهر پیام انقلاب.

و در مذهب علی، شیعه به عنوان تجسم دردها و آرزوهای توده‌های مظلوم و آگاه و عاصی بر جبر حاکم، اساسی‌ترین شعارهای خود را می‌یافت:

برای رهایی از «ولایت جور»: «ولایت علی»

برای زدن داغ باطل و مهر کفر و غصب بر جبین خلافت«امامت»

و برای واژگون کردن نظام تضاد و تبعیض مالکیت«عدالت»

و برای اعتراض به وضع موجود که حکومت و روحانیت و اشرافیت حاکم، با فتح‌ها و غنیمت‌ها و مسجدسازی‌ها و جماعت‌ها و مدرسه‌ها و نذرها و وقف‌ها و خیرات و مبرات و تعظیم شعائر و انجام مراسم، می‌کوشیدند تا همه چیز راطبق مشیت بالغه خدا و شرع و رضای خدا و خلق نشان دهند: «اصل انتظار»

و برای ایجاد مرکزیت در نهضت: «مرجعیت»

و برای تشکیل نیروها و نظم و دیسیپلین و تعیین جهت: «تقلید»

و برای داشتن یک رهبری مسئول: «نیابت امام»

و برای تامین بودجه مبارزه فکری و اجتماعی و اداره تشکیلات و تاسیسات علمی، آموزشی و جمعی در نظامی که همه بودجه‌های مذهبی را حکومت زور، به نام حکومت شرع، می‌گیرد: «سهم»

و برای طرح مداوم جنگ تاریخی شیعه، انحراف تاریخ، غصب‌ها و خیانتها و ظلم‌ها و سرچشمه‌های فریب و دروغ و انحطاط و بویژه برای زنده نگه‌داشتن خاطره شهیدان: «سوگواری»

و برای رسوا کردن نظام حاکم که خود را وارث سنت رسول می‌نامد و اثبات اینکه وارث جلادان و قاتلان ذریه رسول است و برای نشان دادن راه کار، پاسخ گفتن به این پرسش همیشگی که «چه باید کرد؟» و تعیین شکل مبارزه با حکومت جور و سرپیچی از بیعت ظلم و طرح تسلسل پیوسته تاریخ و اعلام جنگ انقطاع ناپذیر میان «وارثان آدم» و «وارثان ابلیس» و تعلیم این واقعیت جاری که اسلام حاضر، اسلام قاتل است، در جامه «سنت» و اسلام راستین، اسلام غایب است در ردای سرخ شهادت…: «عاشورا»

و بالاخره برای ایجاد پوششی هوشیارانه بر روی تشکیلات، فعالیت‌ها، رابطه‌ها، نیروها، شخصیت‌هاف نقشه‌ها و حفظ نیروها، افراد و گروه‌ها از آسیب‌پذیری در برابر حکومت زور و قساوت و دستگاه روحانیت وابسته‌اش که یا با تکفیرها، نهضت شیعه را لجن‌مال کنند و مردم ناآگاه را علیه آن تحریک و یا با تعقیب‌ها پایمال نمایند و با قتل‌ عام‌ها و زندان‌ها و تبعیدها، تضعیف و بالاخره ایجاد امکان مبارزه و ادامه آن و رعایت دقیق اصل رازداری و حفظ شرایط ویژه مبارزه مخفی: «تقیه»

تشیع سرخ: دکتر علی شریعتی

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.