معرفی تشیع چگونه با نظریه وحدت سازگار است؟ :: فرامرز میرشکار مبارکه

فرامرز میرشکار مبارکه

‏در پاسخ به این سئوال از سخنان "پاره تن امام" - شهید مطهری - کمک گرفته می شود.‏‎ ‎‏ایشان معتقدند که در رابطه با مسئله عترت و حجیت آنها و حوادثی که در رابطه با آنها‏‎ ‎‏گذشت و ... سه گونه می توان عمل نمود: ‏

‏الف) چون طرح مسئله عترت اختلاف برانگیز است و خصوصاً در شرایط فعلی‏‎ ‎‏جهان اسلام به وحدت و همدلی نیاز دارد، به جای تاکید برنقطه افتراقها و اختلافها، بر‏‎ ‎‏نقاط مشترک پا فشرده و از طرح مسائل اختلاف برانگیز احتراز نموده، و چون موضوع‏‎ ‎‏عترت و خصوصاً حوادث تاریخی در رابطه با ائمه(ع) از ورقهای مشکل ساز تاریخ‏‎ ‎‏اسلام است، باعث دوری تشیع از تسنن می شود، از این جهت از طرح مسئله عترت به‏‎ ‎‏نفع وحدت مسلمین خودداری شود؛ ‏

‏ب) چون ائمه معصومین (عترت) مفسرین واقعی دین هستند و عدول از آنها به‏‎ ‎‏هیچوجه ممکن نیست و اتفاقاً راه صلاح و فلاح دنیا و آخرت ما در تمسک به ائمه است،‏‎ ‎‏شیعه وظیفه دارد که هیچگاه از یاد ائمه غافل نشده و در هر کوی و برزن در همه اعصار از‏‎ ‎‏مظلومیتهای امامانش و اهل بیت بگوید. از این رو باید برجنبه های احساساتی مربوط به‏‎ ‎‏ائمه همیشه و همه جا پافشرد تا هم مظلومیت آنها و هم ظلم ظالمین هیچگاه فراموش‏‎ ‎‏نشود. ‏

‏ج) دیدگاه سوم این است که نه مثل دیدگاه اول می توان به بهانه وحدت از عترت‏‎ ‎‏گذشت و نه مثل گروه دوم به بهانۀ دفاع از ائمه مسبب کینه توزیهای بین مسلمین و احیاناً‏‎ ‎‏آلت دست بیگانگان شویم، بلکه معقولترین و منطقی ترین شیوه این است که به جای‏‎ ‎‏تکیه برجنبه های احساسی احیاناً اختلاف برانگیز مربوط به عترت، ائمه و معصومین‏‎ ‎‏برای شیعه و غیر شیعه معرفی صحیح با پشتوانه استدلالی شود. در این دیدگاه باور براین‏‎ ‎‏است که حقانیت ائمه به قدری بالاست، که اگر با شیوۀ صحیح معرفی شوند، حتی‏‎ ‎‏مخالفین و منکرین نیز مجبورند در مقابل آنها تسلیم شوند، چه رسد به آنها که صرفاً براثر‏‎ ‎‏عدم شناخت و درک صحیح از شیعه و ائمه - علیهم السلام - به موضعگیری افتاده اند. ‏

منبع: اینجا را کلیک کنید

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال مطلب-نظر-سئوال

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
->